Sunday, January 14, 2007


Το Αρθρο 16 του Συντάγματος

Τα κυριότερα σημεία: «Η τέχνη και η επιστήμη, η έρευνα και η διδασκαλία είναι ελεύθερες, η ανάπτυξη και η προαγωγή τους αποτελεί υποχρέωση του κράτους»…, «Η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους…», «έχει σκοπό…την αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες», «Όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας σε όλες τις βαθμίδες της στα κρατικά εκπαιδευτήρια…», «Η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση. Τα ιδρύματα αυτά τελούν υπό την εποπτεία του Κράτους, έχουν δικαίωμα να ενισχύονται οικονομικά από αυτό και λειτουργούν σύμφωνα με τους νόμους που αφορούν τους οργανισμούς τους»…,
«Η σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται».

Η συναίνεση στο προκαταρκτικό στάδιο της πρότασης αναθεώρησης σαν αποτέλεσμα θα έχει ότι η κυβέρνηση που θα προκύψει στην επόμενη αναθεωρητική βουλή θα μπορεί να συντάξει το άρθρο ή να το καταργήσει αυθαίρετα μόνο με τους δικούς της 151 βουλευτές και χωρίς καμία συναίνεση με άλλες πολιτικές δυνάμεις. Εάν η βουλή εγκρίνει τώρα με πάνω από 180 βουλευτές την αναθεώρηση δίνει λευκή επιταγή στην όποια επόμενη κυβέρνηση με 151 μόνο βουλευτές, να προχωρήσει μόνη της σε ανεξέλεγκτη αναθεώρηση ή και κατάργησή του άρθρου

Το παιχνίδι που παίζουν κάποιοι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ και διαφοροποιούνται από τη γραμμή του Γ.Παπανδρέου, ένα λόγο μόνο εξυπηρετεί να μη φυλλορροήσουν ψηφοφόροι του προς την Αριστερά. Στην επόμενη αναθεωρητική Βουλή θα επιτευχθεί ευρεία συναίνεση μεταξύ ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, αν δεν υπάρξουν μαζικές αντιδράσεις. Αν υποθέσουμε ότι το ΠΑΣΟΚ βρίσκει τρόπο και αποχωρεί από τη συζήτηση στην ολομέλεια της Βουλής για την αναθεώρηση του άρθρου 16, αυτό θα οφείλεται κύρια στο μαζικό φοιτητικό κίνημα , αλλά και στις αντιδράσεις που έχουν ξεσπάσει στο εσωτερικό του, θα προσπαθήσει να ξεπεράσει τη δυσαρέσκεια στους ψηφοφόρους σχετικά με την θέση του περί αναθεώρησης, ώστε να πάει στις εκλογές με τις λιγότερες απώλειες. Την επόμενη μέρα μετά τις εκλογές στην αναθεωρητική Βουλή θα δείξει ένα άλλο πρόσωπο είτε είναι κυβέρνηση, είτε αντιπολίτευση και θα αναθεώρησει το άρθρο 16.


Οι προτάσεις που είχε καταθέσει ο ΟΟΣΑ πριν 10 χρόνια(επί ΠΑΣΟΚ με υπουργό παιδείας το Γ.Παπανδρεόυ) για τη τριτοβάθμια εκπαίδευση κατέληγαν σε υποδείξεις από πλευράς ΟΟΣΑ για περιορισμό της δωρεάν Παιδείας και της λειτουργίας της σε πιο ανταποδοτική βάση, χαρακτήριζε ως «ξεπερασμένη» τη λογική της ισότητας ευκαιριών!!! Υπήρξαν και προτάσεις για κατάργηση της υποχρεωτικής πρωτοβάθμιας! με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει…
Οι προτάσεις του ΟΟΣΑ τον Ιούνιο του 2006 και η έκθεση αποτελεί το εργαλείο για τη χάραξη νέων πολιτικών προς την κατεύθυνση της παρεχόμενης δημόσιας υποχρεωτικής Εκπαίδευσης, βασισμένες όμως στο περιορισμό του δωρεάν δημόσιου χαρακτήρα ακόμα και της υποχρεωτικής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και στο περιορισμό της ισότητας ευκαιριών… Δεν είναι τυχαίο ότι ο ΟΟΣΑ, είναι η μετεξέλιξη του γνωστού οργανισμού του ψυχροπολεμικού σχεδίου Μάρσαλ…

Ήδη οι πρόταση της επιτροπής σοφών για την δευτεροβάθμια εκπαίδευση που έχει κατατεθεί δείχνει το δρόμο προτείνοντας Να μπουν κοινωνικοί εταίροι (ιδιωτικές εταιρίες) και να χρηματοδοτούν επιλεκτικά τα σχολεία, να πάψει να υπάρχει ενιαία βιβλιογραφία.
Δηλαδή θα γίνουν σχολεία πολλών ταχυτήτων ανάλογα με την οικονομική επιφάνεια των γονέων, αφού και αυτοί θα συμβάλουν στα δίδακτρα. Να χρησιμοποιηθούν κριτήρια κοινωνικών φρονημάτων μέσα από ερωτηματολόγια που θα πρέπει να συμπληρώνονται.
Δηλαδή προτείνεται η πλήρης κατάργηση της ενιαίας παιδείας και της ισότητας μεταξύ των ανθρώπων και η υπαγωγή των υποχρεώσεων της Πολιτείας για την διαμόρφωση των πολιτών της, σε κάποιους καιροσκόπους ιδιώτες…!!!

Η αναθεώρηση του Άρθρου 16 συμβαδίζει και με μία γενικότερη προσπάθεια εκποίησης της δημόσιας περιουσίας του κράτους σε επιχειρηματικούς ομίλους εδώ και χρόνια (π.χ. περιουσία ΕΟΤ στην «ΕΤΑ ΑΕ», ΕΣΥ, ΔΕΚΟ κ.ά.)
Πρέπει εδώ να τονιστεί το ενδιαφέρον των ιδιωτών για τα δημόσια πανεπιστήμια. Το ενδιαφέρον μάλλον εντοπίζεται στα κονδύλια του ΥΠΕΠΘ και στη μεγάλη περιουσία των Πανεπιστημίων και του ΟΣΚ που θα διαμελιστούν σε ιδιώτες. Μάλιστα σε συνέντευξη που έδωσε ο Θ. Βερέμης στις 8 Γενάρη στο ραδιόφωνο της ΝΕΤ στην εκπομπή «άκρως ραδιοφωνικό και απόρρητο είπε μεταξύ άλλων για προτάσεις που αφορούν την ολοκληρωτική κατάργηση της δημόσιας δωρεάν παιδείας : «ο αγαπητός μου συνάδελφος Νίκος Αλιβιζάτος o oποίος θεωρεί ότι αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό(σ.σ εννοεί την αναθεώρηση του άρθρου 16), αλλά το σκεπτικό του Αλιβιζάτου είναι ότι το πρόβλημα του δημόσιου Πανεπιστημίου είναι ακριβώς ότι είναι νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου. Ο κ. Αλιβιζάτος αν καταλαβαίνω καλά λέει ν΄αλλάξει το νομικό καθεστώς του δημοσίου Πανεπιστημίου και να γίνει ιδιωτικού δικαίου..»
http://athens.indymedia.org/front.php3?lang=el&article_id=631288

Εύκολα λοιπόν μπορεί κάποιος να συμπεράνει ότι για πρώτη φορά θα επιχειρήσουν να κατοχυρώσουν συνταγματικά τη διαδικασία κατάλυσης του δημόσιου χαρακτήρα εκπαίδευσης. Η υπονόμευση βήμα-βήμα του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της Παιδείας οδηγεί στην εφαρμογή των εντολών ΟΟΣΑ.
Γι’ αυτό και η κυβέρνηση της Ν.Δ. προωθεί την άδηλη ιδιωτικοποίηση των δημόσιων Πανεπιστημίων δια της τεθλασμένης, με την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου. Γι’ αυτό υιοθετεί την τοποθέτηση μάνατζερ στα πανεπιστήμια, τη θέσπιση των χορηγιών από ιδιωτικές εταιρίες. Έτσι παρά τις αντίθετες δεσμεύσεις της μειώνει τη χρηματοδότηση, δεν αντιμετωπίζει τις ελλείψεις σε προσωπικό και επιβάλλει καθεστώς εποχικής και απλήρωτης εργασίας με συμβασιούχους διδάσκοντες
Η συνταγματική αλλαγή θα επιφέρει θεμελιώδες χτύπημα μεταξύ των άλλων και στην περίφημη «αρχή της ακαδημαϊκής ελευθερίας», η οποία θα αντικατασταθεί με την αρχή της «ελευθερίας του ανταγωνισμού» με καταστρεπτικό ρόλο στην ανάπτυξη των επιστημών και στην κατεύθυνση της έρευνας. Όπως προαναφέρθηκε η οδηγία της ΕΕ αναγνωρίζει επαγγελματικά δικαιώματα στα παραρτήματα ξένων κολλεγίων.



Τα επιχειρήματα υπέρ της αναθεώρησης δεν ευσταθούν ακόμα και για τους νεοφιλεύθερους

Η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων επιβάλλεται από την ΕΕ.
Η ΕΕ δεν επεμβαίνει στην χάραξη της πολιτικής στα θέματα παιδείας και πολιτισμού στα κράτη μέλη των οποίων είναι αποκλειστική αρμοδιότητα η εφαρμογή της όποιας πολιτικής αποφασίσουν.
Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια ήδη λειτουργούν με το καθεστώς franchising και δεν δημιουργούνται προβλήματα. Τα υπάρχοντα θα βρεθούν σε προβληματική κατάσταση από την είσοδο και νέων ανταγωνιστών που ίσως να έχουν κρατική ή άλλη υποστήριξη και έτσι εύκολα μπορεί να δημιουργηθούν καρτελ που θα ελέγξουν τον κλάδο.

ΟΔΗΓΙΑ ΕΕ 36/2005
Σύμφωνα με την Oδηγία 36/2005, η E.E. θέτει τρεις όρους για την αναγνώριση των κολεγίων στα κράτη-μέλη. Προβλέπεται ότι το κράτος υποδοχής -για παράδειγμα, η Eλλάδα- δικαιούται να επαληθεύει από το κράτος καταγωγής του τίτλου αποκλειστικά τα εξής σημεία:
α) Eάν η εκπαίδευση στο ίδρυμα που παρείχε την κατάρτιση έχει πιστοποιηθεί επισήμως από το εκπαιδευτικό ίδρυμα που βρίσκεται στο κράτος-μέλος καταγωγής του τίτλου.
β) Eάν οι τίτλοι εκπαίδευσης που έχουν εκδοθεί είναι οι ίδιοι με εκείνους που θα είχαν χορηγηθεί εάν η εκπαίδευση είχε πραγματοποιηθεί εξ ολοκλήρου στο κράτος-μέλος καταγωγής του τίτλου.
γ) Eάν οι τίτλοι εκπαίδευσης προσδίδουν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα στην επικράτεια του κράτους-μέλους που χορήγησε τον τίτλο.
Συνεπώς δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με το άρθρο 16.




Η Ελλάδα θα τιμωρηθεί από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο αν δεν αναθεωρήσει το άρθρο 16.
Με δεδομένο ότι η λειτουργία ξένων πανεπιστημίων από το ευρωπαϊκό κοινοτικό δίκαιο και το ζήτημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων ρυθμίζεται από σχετική οδηγία (τελευταία η 2005/36/ΕΚ) στο πλαίσιο των διατάξεων του πρωτογενούς κοινοτικού δικαίου που προστατεύουν την κινητικότητα των εργαζομένων, εκλείπουν οι λόγοι αναθεώρησης του άρθρου 16
Η αναθεώρηση του άρθρου 16 και γενικά τα εθνικά συντάγματα των κρατών-μελών δεν εμπλέκονται στο ζήτημα αυτό, στο μέτρο που πράγματι (και όχι με βάση φημολογίες) αυτό ρυθμίζεται από το ευρωπαϊκό κοινοτικό δίκαιο.
Το ζήτημα των επαγγελματικών και όχι ακαδημαϊκών δικαιωμάτων ρυθμίζεται από σχετική οδηγία (τελευταία η 2005/36/ΕΚ) στο πλαίσιο των διατάξεων του πρωτογενούς κοινοτικού δικαίου που προστατεύουν την κινητικότητα των εργαζομένων.
Η πρόσφατη οδηγία για την ελεύθερη παροχή υπηρεσιών (η λεγόμενη οδηγία Μπόλγκενσταϊν) εξαιρεί ρητά τις εκπαιδευτικές υπηρεσίες από την αρχή της χώρας προέλευσης. Το παράδειγμα της Ιταλίας με την απόφαση Νέρι, που κρίθηκε ότι παραβιάζει το κοινοτικό δίκαιο, γιατί η εθνική της νομοθεσία παρέχει τη δυνατότητα στα δικά της πανεπιστήμια να συνάπτουν συμβάσεις παροχής εκπαιδευτικών υπηρεσιών με ιδιωτικές εταιρείες, ενώ δεν αναγνωρίζει την ίδια δυνατότητα σε πανεπιστήμια άλλων κρατών-μελών.
Στην Ελλάδα δεν συντρέχει λόγος ανησυχίας για καταδίκη από την ΕΕ, γιατί η εθνική νομοθεσία δεν προβλέπει καθόλου τη δυνατότητα αυτή ή την απαγορεύει ρητά για όλους, έτσι δεν τίθεται ζήτημα δυσμενούς μεταχείρισης επιχειρήσεων άλλων χωρών-μελών που είναι συμβεβλημένες με πανεπιστήμια.
Είναι άλλο πράγμα οι πραγματικές εκπαιδευτικές υπηρεσίες που παρέχουν τα ίδια τα πανεπιστήμια στο έδαφος της χώρας προέλευσης, σε άλλη χώρα ή ακόμη και μέσω Διαδικτύου και άλλο η ανάθεση εκπαιδευτικών υπηρεσιών σε ιδιωτικές εταιρείες. Πρέπει συνεπώς το ζήτημα των κολεγίων να ρυθμιστεί επειγόντως με νόμο στο πλαίσιο αυτού που πράγματι προβλέπει το κοινοτικό δίκαιο και δεν υπάρχει καμιά αναγκαιότητα αναθεώρησης του 16.

Αναγκάζονται 50.000 φοιτητές και σπουδάζουν στο εξωτερικό.

Από την συλλογή στοιχείων που έκαναν οι συντάκτες μελέτης της εταιρείας ICAP προκύπτει ότι o φοιτητικός πληθυσμός των Ελλήνων στο εξωτερικό μειώνεται τα τελευταία 5 χρόνια .Ιδιαίτερα αυτή η πτωτική τάση παρουσιάζεται στον αριθμό προπτυχιακών φοιτητών. Αυτό οφείλεται στην διεύρυνση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδας κάτι το οποίο παραδέχονται και οι συντάκτες της μελέτης. Στην Αγγλία από το 2000-2001 έως το 2002-2003 υπάρχει πτωτική τάση. Από τα στοιχεία του UKCOSA, http://www.ukcosa.org.uk/pages/hestats.htm εμφανίζεται να διατηρείται έντονα η πτωτική τάση.Tο ακαδημαϊκό έτος 2003/2004 γραφτήκαν 22.825 (προπτυχιακοί,μεταπτυχιακοί) φοιτητές , το 2004/2005 19.685 εμφανίζεται μείωση 14%.
Επίσης ενδιαφέρον παρουσιάζει το στοιχείο ότι στην Αγγλία για πρώτη φορά από το 2002/2003 ο αριθμός των μεταπτυχιακών φοιτητών 13.180 είναι μεγαλύτερος από τον αριθμό των προπτυχιακών φοιτητών 11.095.
Το συμπέρασμα που συνάγεται ότι αυξάνεται ο αριθμός των φοιτητών που έχουν αποφοιτήσει από ελληνικά πανεπιστήμια και πάνε απλά για μεταπτυχιακά στη Αγγλία.
Αυτό οφείλεται στο ότι οι φοιτητές παρατηρούν την όξυνση του ανταγωνισμού στη αγορά εργασίας και προσπαθούν να πάρουν όσο δυνατόν περισσότερα τυπικά προσόντα.. Επίσης πολλοί φοιτητές που σπούδασαν στον τόπο μόνιμης κατοικίας τους και με δεδομένη την ανυπαρξία διδάκτρων μπόρεσαν να αντέξουν το κόστος ζωής και τα δίδακτρα για 1 χρόνο στην Αγγλία.
Αυτή είναι η αντίφαση που ενυπάρχει στη επιχειρηματολογία υπέρ της κατάργησης του άρθρου 16 από την μια παρουσιάζονται υπέρμαχοι της παγκοσμιοποίησης-ανταλλαγής ιδεών, εμπορευμάτων, υπηρεσιών και από την άλλη επιχειρηματολογούν υπέρ της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστήμιων για να μην σπουδάσει κανείς φοιτητής στο εξωτερικό.
Παρουσιάζουν το πρόβλημα της φοιτητικής μετανάστευσης χρήζοντας άμεσης θεσμικής αντιμετώπισης και μάλιστα με τη τροποποίηση του συντάγματος.

Ένα μεγάλο ποσοστό θα σπουδάσει έτσι και αλλιώς στο εξωτερικό γιατί έτσι επιθυμεί. Η ελεύθερη πρόσβαση στα Ελληνικά πανεπιστήμια μπορεί να σταματήσει την διαρροή χρημάτων και ανθρώπων και είναι θέμα νομοθετικών ρυθμίσεων.
Όσοι ισχυρίζονται ότι με την αναθεώρηση του άρθρου 16 μπορεί να επιβληθεί στα πανεπιστήμια άλλων κρατών-μελών να συνεργάζονται στην Ελλάδα όχι με κερδοσκοπικά κολέγια που λειτουργούν χωρίς προδιαγραφές, αλλά με μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά, ιδρύματα «υψηλών ακαδημαϊκών προδιαγραφών», λένε επίσης ανακρίβειες. Τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια είναι στην πλειονότητά τους (ιδίως όλα τα βρετανικά) δημόσια και έχουν δικαίωμα ελεύθερης εγκατάστασης σε άλλες χώρες-μέλη. Το πιο κρίσιμο κριτήριο ελέγχου είναι αν η χώρα προέλευσης του πανεπιστημίου αναγνωρίζει η ίδια, στο δικό της έδαφος, τα επαγγελματικά αυτά δικαιώματα.Ε. Βενιζέλος Ελευθεροτυπία 6/1/2006.
Η θέση της ΓΣΕΕ δια στόματος του προέδρου της κ. Παναγόπουλου είναι ότι «δεν απαιτείται αλλαγή του άρθρου 16. Εκείνο που απαιτείται είναι η ρύθμιση αυτού του αρρύθμιστου περιβάλλοντος που επικρατεί όπου διάφοροι μοιράζουν χαρτιά μηδενικής αξίας».
Θα ιδρυθούν σπουδαία ξένα πανεπιστήμια.
Τα ξένα πανεπιστήμια ήδη μπορούν να ιδρύσουν παραρτήματα. Δεν φαίνεται να υπάρχει το ενδιαφέρον σπουδαίων πανεπιστημίων για λειτουργία στην Ελλάδα.
Στην Εκπομπή: « Άκρως ραδιοφωνικό και απόρρητο » με τους Τάκη Σαράντη και Παναγιώτη Τσούτσια, στις 8/1/2007 ο Θ. Βερέμης δήλωνε:
«…αν αναθεωρηθεί το άρθρο 16, Το κράτος ας φροντίσει να αξιολογήσει σοβαρά αυτά τα ιδιωτικά ιδρύματα ή μήπως είναι περίπτερα... Δεν θα υπάρξουν πάντως πολλά. Νομίζω ότι θα υπάρξουν μερικά όπως υπάρχουν και σήμερα. Από κει και πέρα, ούτε το Χάρβαρντ, ούτε η Οξφόρδη θα έλθουν στην Ελλάδα, μπορώ να το εγγυηθώ αυτό, να το υπογράψω…»
Ένας ιδιώτης στη πράξη δεν διαθέτει τους τεράστιους πόρους που απαιτούνται για την ίδρυση πανεπιστημίου υψηλού επιπέδου και δεν αποσβένονται αφού η παραγωγικότητα των επιστημόνων εντείνεται με την ολοκλήρωση των σπουδών.
Αν κάποιος ιδιώτης είναι σε θέση να διαθέσει τα τεράστια ποσά που απαιτούνται προφανώς θα χρησιμοποιήσει κάποιους κρατικούς πόρους άλλων χωρών ή θα απαιτήσει κρατική χρηματοδότηση η οποία θα κοπεί από τα δημόσια Πανεπιστήμια και γενικά τη δημόσια Παιδεία.
Δηλαδή ένας ιδιώτης για το συμφέρον του θα αρχίσει να δημιουργεί πέμπτη φάλαγγα εφόσον κρίνει ότι αυτό τον συμφέρει εάν ο έλεγχος δεν είναι επαρκής.

Θα ιδρυθούν Μη κερδοσκοπικά Πανεπιστήμια; ΟΧΙ
Φέτος έμειναν κενές τουλάχιστον 20.000 θέσεις ΑΕΙ-ΤΕΙ και σύρθηκαν παιδιά στους "εκπαιδευτικούς" ομίλους αυξάνοντας στο διπλάσιο τις εγγραφές τους γιατί έτσι ήθελε η κυβέρνηση.
Από την άλλη οι ιδιοκτήτες ΚΕΣ πιέζουν για την αναθεώρηση έχοντας κατά νου την αύξηση των ετήσιων διδάκτρων από 6000 ευρώ που είναι τώρα σε 10.000 ευρώ το χρόνο και απειλούν ότι επειδή είναι κερδοσκοπικές εταιρίες του κοινού εμπορικού δικαίου δεν μπορούν και δεν θέλουν να μετατραπούν σε Μη κερδοσκοπικές εταιρίες αναφέρουν δε στην ανακοίνωση τους απαξιώνοντας ακόμα και τους δικούς τους ανθρώπους ΝΔ-ΠΑΣΟΚ:
«Όλοι αυτοί βιάζονται να προσθέσουν ότι πανεπιστήμια θα ιδρύσουν μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί και όχι βεβαίως οι κακοί κερδοσκόποι ιδιώτες. Έχουμε την εντύπωση ότι αρκετοί από τους ομιλούντες δεν έχουν πλήρη γνώση της κατάσταση ςη οποία επικρατεί στον χώρο τον οποίο θα επηρεάσουν οι επιχειρούμενες αλλαγές του άρθρου 16 του Συντάγματος»
Σύμφωνα με τους ιδιοκτήτες των ΚΕΣ, η αναθεώρηση του άρθρου 16 θα οδηγήσει στη δημιουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων γιατί διαφορετικά το υπουργείο Παιδείας δεν μπορεί να τα ελέγξει και συμπληρώνουν:
«Πώς μετά την αναθεώρηση του περίφημου άρθρου 16 θα μπορέσει το υπουργείο Παιδείας να ελέγξει τα κολέγια τα οποία ανήκουν σε ιδιωτικές επιχειρήσεις;» αναφέρουν χαρακτηριστικά. Και προσθέτουν: «Μήπως σκοπεύει να τους επιβάλει διαφορετική εταιρική μορφή; Μήπως θα τους ζητήσει από κερδοσκοπικά να γίνουν μη κερδοσκοπικά; Μήπως θα τα κρατικοποιήσει;».

Υπάρχουν προβλήματα στο Δημόσιο Πανεπιστήμιο.
Τα προβλήματα έχουν δημιουργηθεί από τις κυβερνητικές επεμβάσεις και τον εναγκαλισμό.
Άλλο οξύμωρο είναι ότι η φράξια των καθηγητών που έχουν ισχυρή πολιτική στήριξη είναι οι πλειονότητα αυτών που αντιμάχονται το δημόσιο πανεπιστήμιο και επιθυμούν την αναθεώρηση του άρθρου 16.
http://athens.indymedia.org/front.php3?lang=el&article_id=627777#627781

αυτό οφείλεται σε κρυφές υποσχέσεις που λαμβάνουν για πολιτικά αξιώματα, θέσεις, απολαβές, μάνατζερ, κλπ. και άλλες σχέσεις οργανισμών που ανήκουν
Είναι λίγο πολύ όλοι αυτοί που ευθύνονται για το θολό τοπίο που καταγγέλλει η κυβέρνηση.
Ο πιο κατάλληλος θεσμός για να διαχειριστεί την κατάσταση στα πανεπιστήμια αποδεικνύεται στην πράξη ότι είναι ο θεσμός της γενικής συνέλευσης του Πανεπιστημίου όπου ισότιμα τα ενδιαφερόμενα μέρη οφείλουν, πρέπει και μπορούν να συνεργαστούν. Εκεί είναι που μπορεί να δημιουργηθεί το πλαίσιο για να αντιμετωπισθούν συνολικά τα προβλήματα και όλοι όσοι επιθυμούν την ίδρυση ξένων πανεπιστημίων σαν λύση για τα προβλήματα, οφείλουν να είναι συνεπείς και να παραιτηθούν από την δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση που παρέχουν ή τους παρέχεται. Σε αυτό το πλαίσιο και ενόψει των αντιδράσεων που έχουν ξεσπάσει σχετικά με τη κατάργηση της δωρεάν δημόσιας παιδείας οι 470 υπογραφές Πανεπιστημιακών http://athens.indymedia.org/front.php3?lang=el&article_id=627777#627781

που δημοσιεύτηκαν στη Καθημερινή στις 14/10/2006 σαν «κίνηση υπέρ της μεταρρύθμισης που προωθεί η κυβέρνηση θα χρησιμοποιηθούν σαν ένα ακόμα επικοινωνιακό χαρτί για τη κυβέρνηση που θα επικαλεστεί ότι προηγήθηκε διάλογος, ποντάροντας στη συμμαχία με τους καθηγητές (που τώρα γίνονται και οικονομικοί διαχειριστές) θα ξεκινήσει επικοινωνιακή επίθεση για να πείσει την κοινή γνώμη για την ανάγκη αναθεώρησης του άρθρου 16 και το νόμο πλαίσιο για τα ΑΕΙ κάτι που εμφανώς απέτυχε αφού και ο κος Βερέμης εμφανώς καταβεβλημένος, δήλωσε ότι όλα ήταν ιδέα του κου Αλιβιζάτου. Είναι λογικό ότι όσοι διαφώνησαν δημόσια με την υποχρέωση του κράτους στην παροχή δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης οφείλουν να παραιτηθούν από αυτήν εάν την υπηρετούν, εφόσον δεν τους εκφράζει μια τέτοια λογική προσέγγιση στην παιδεία.


Η σύνδεση των Πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας και η Μπολόνια σημαίνει στρατιές ανέργων.

Όταν τα στελέχη της κυβέρνησης μιλούν για την Μπολόνια, την αναφέρουν σαν μια καταναγκαστική διαδικασία κι άλλοτε σαν πολιτική επιλογή, με την οποία η κυβέρνηση συμφωνεί απόλυτα.
Ως προς το πρώτο ο πρώην υπουργός παιδείας Πέτρος Ευθυμίου με αφορμή τις αντιδράσεις και κινητοποιήσεις στη Παιδεία έρχεται να αναιρέσει τον εαυτό του και το κόμμα του που υπέγραψαν τη σύμβαση και να δηλώσει στην ΚΕ στις 11/6/2006:«Θα ήταν, πράγματι, «μείζον» το θέμα, εάν όμως υπήρχε.*Το ζήτημα είναι, όμως, ότι η πρωτοβουλία της Bologna δεν επιτάσσει τριετείς κύκλους σπουδών, αλλά αφήνει στην απόλυτη διακριτική ευχέρεια των κρατών-μελών, αν αυτά αποφασίσουν, να δημιουργήσουν τριετείς κύκλους σπουδών, τετραετείς ή και δεκαετείς, αν θέλουν.Γι' αυτό στην Ευρώπη, άλλες χώρες έχουν, ταυτοχρόνως, τριετείς, τετραετείς και πενταετείς κύκλους σπουδών, ενώ άλλες χώρες δεν αλλάζουν καθόλου τη δομή των σπουδών, και πιστεύω, ότι και η Ελλάδα δεν χρειάζεται να αλλάξει τον τύπο και τη διάρκεια των σπουδών, ως έχει σήμερα. Και κανένας δεν μπορεί να μας επιβάλει κάτι διαφορετικό».

Η κυβέρνηση θα προσπαθήσει μέσα από το Νόμο Πλάισιο, αλλά και τις ρυθμίσεις σχετικά με τη μείωση των εισακτέων στα ΑΕΙ να μεταλλάξει σε Πανεπιστήμια όλες τις Ανώτερες Επαγγελματικές Σχολές, κατά το πρότυπο των Polytechnics, χωρίς ουσιαστική αναβάθμιση και το κυριότερο χωρίς κανένα κόστος. • να υποβαθμίσει ι σε Ανώτερες Επαγγελματικές Σχολές τους κορμούς των Πανεπιστημίων, με σημαντική οικονομική ανακούφιση των αντίστοιχων κρατικών προϋπολογισμών, λόγω της συνακόλουθης συρρίκνωσης των δαπανών τους για υποδομές και λειτουργικές δαπάνες, χωρίς όμως να χάσουν το εμπορικό αντίκρισμα της φίρμας τους στον πελάτη - φοιτητή, δηλαδή στον πανεπιστημιακό τους τίτλο.
• να μειώσει θεαματικά τη πρόσβαση, άρα και το κόστος, στην πραγματική πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Άνετα θα μπορεί πλέον να καλύπτεται η χρηματοδότησή της είτε από κρατικούς προϋπολογισμούς, είτε σε μια τελική φάση, μέσω της εύλογης κατάργησης για τη βαθμίδα αυτή της δωρεάν παιδείας ,σύμφωνα και με το γενικότερο στόχο της παγκοσμιοποίησης της αγοράς και στην παιδεία.
Οι προτάσεις της κυβέρνησης που σχετίζονται με την αναθεώρηση του άρθρου 16, το νόμο πλαίσιο, αλλά και το προεδρικό διάταγμα που προωθεί σχετικά με την υιοθέτηση της οδηγίας ΕΕ 36/2005 συνοψίζονται :
Σε πολιτικές στην παιδεία που θα συμβαδίζουν με: την ιδιωτικοποίηση της οικονομίας, την άμεση υπαγωγή της ερευνητικής δραστηριότητας στις προτεραιότητες των ιδιωτικών επιχειρήσεων.Την «υιοθέτηση ενός συστήματος σπουδών που θα στηρίζεται βασικά σε δυο κύκλους σπουδών, ένα προπτυχιακό και ένα μεταπτυχιακό», που το επίπεδο του προπτυχιακού θα είναι υποβιβασμένο στα τρία χρόνια, και το μεταπτυχιακό θα σπάει σε δυο χρόνια μάστερ και τρία χρόνια διδακτορικό, πιθανά το λεγόμενο σχήμα 3-2-3. Αυτή η κατεύθυνση υποβάθμισης σημαίνει ότι ο «τίτλος» του «πρώτου κύκλου σπουδών», που θα έχει άμεση αναφορά στην αγορά εργασίας, δε θα έχει καμιά απολύτως σχέση με τα πανεπιστημιακά πτυχία που όλοι γνωρίζουμε μέχρι σήμερα. Σημαίνει ότι τα πανεπιστήμια θα βγάζουν μαζικά αποφοίτους χωρίς ολοκληρωμένες επιστημονικές γνώσεις, που θα έχουν απλά μια αρχική κατάρτιση. Χωρίς ολοκληρωμένες επιστημονικές γνώσεις δε θα έχουν φυσικά και τα αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα που αρκετοί επιστημονικοί κλάδοι έχουν κατοχυρώσει μέχρι σήμερα. Δηλαδή, θα αποτελούν μια στρατιά ανέργων ή αλλιώς «απασχολήσιμων», «ευέλικτων» και χωρίς δικαιώματα νέων που το κεφάλαιο θα έχει στη διάθεσή του για να αξιοποιεί σύμφωνα με τις ανάγκες του..

Η αγορά θα είναι έτσι πολλαπλά ικανοποιημένη: Σύμφωνα και με τη Λευκή Βίβλο για τη διδασκαλία και τη μάθηση (... προς την κοινωνία της γνώσης), μέσω της οποίας προβάλλονται υπέρμετρα οι οικονομικές πλευρές της ανθρώπινης δραστηριότητας και διευκρινίζεται ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση δε δύναται να καλύψει νέες χρηματοδοτήσεις για την παιδεία, η διακήρυξη της Μπολόνια επιχειρεί να δημιουργήσει ένα μαζικό, μέσου επιπέδου εργατικό δυναμικό, μικρού εκπαιδευτικού κόστους και περιορισμένης, αλλά χρήσιμης για τις άμεσες ανάγκες της αγοράς εργασίας, εμβέλειας, μειώνοντας δραστικά τις δαπάνες για την Ανώτατη Παιδεία και καλύπτοντας παράλληλα την αυξημένη ζήτηση του πελάτη - Ευρωπαίου πολίτη για πανεπιστημιακούς τίτλους, έστω και μεταλλαγμένους».

Να σημειωθεί ότι η καθυστέρηση στην υλοποίηση των αποφάσεων της Μπολόνια δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο. Υπάρχουν κι άλλες ευρωπαϊκές χώρες που συναντούν αντιδράσεις στο εσωτερικό τους, στην εφαρμογή πλευρών της απόφασης της Μπολόνια. Για παράδειγμα, στη Γερμανία, την Ολλανδία και την Αυστρία δεν είναι αποδεκτές οι τρίχρονες προπτυχιακές σπουδές.


Εν κατακλείδι είναι προφανές ότι η υπερψήφιση της πρότασης αναθεώρησης εν λευκώ του άρθρου 16, ο νόμος πλαίσιο που επιχειρεί να επαναφέρει η κυβέρνηση, και το ΠΔ σχετικά με την οδηγία 36/2005 θα έχει σαν αποτέλεσμα στρατιές από φτωχούς άνεργους αγράμματους, εκμεταλλεύσιμους, χωρίς αρχές και παιδεία, έρμαιους σε μια αγορά της παραοικονομίας και της στυγνής εκμετάλλευσης.
Με Λουδοβίκειο αλαζονεία η κυβέρνηση αγνοεί προκλητικά τις αντιδράσεις και ούτε που εξετάζει σαν πιθανότητα ότι η διαδικασία διορθωτικών κινήσεων στα θέματα παιδείας μπορεί να επιτευχθεί με τη λήψη αποφάσεων με απαραίτητη ισότιμη συμμετοχή όλων των ενδιαφερόμενων μερών, που θα αποφέρει τα βέλτιστα αποτελέσματα για την κοινωνία χωρίς έτσι να αποτελεί εμπόδιο το άρθρο 16 όπως είναι διατυπωμένο ώστε να συνεχίσει να παρέχει την μέριμνα της Πολιτείας που οφείλει στον Πολίτη αντί να τον μετατρέψει σε υπάνθρωπο υπήκοο.
Η στάση της κυβέρνησης προς την κοινωνία ύστερα από τα παραπάνω ακόμα και για κάποιο μετριοπαθή μπορεί εύκολα να χαρακτηρισθεί ως κυνικά ωμή.









No comments: